Interview met de hoofdpersoon (lesidee)

Interview met de hoofdpersoon (lesidee)

Wil je thuis of op school oefenen met begrijpend lezen? Dan hebben we een leuke les voor je. Deze les kun je in de klas uitvoeren, maar ook prima thuis doen. Je gaat een interview met de hoofdpersoon uit je (favoriete) boek doen!

Bij begrijpend lezen is het belangrijk dat je een tekst van binnen en van buiten kent. Wie ken je daar nu beter bij helpen dan de hoofdpersoon van het boek dat je aan het lezen bent?

In deze les gaan we een interview doen met de hoofdpersoon. Er zijn verschillende opzetjes, dus lees snel verder.

 

Kies een geschikt boek

Om deze opdracht uit te voeren, heb je natuurlijk een hoofdpersoon nodig. Kies daarom een geschikt boek uit. Het boek moet het kind of de leerling aanspreken en op niveau zijn (een te makkelijk boek daagt niet uit en een te moeilijk boek frustreert).

Ideeën voor geschikte boeken:

In principe is elk boek geschikt, mits de hoofdpersoon te interviewen valt.

 

Lees het boek

Begin met het lezen van het boek. Als je het boek uit hebt, slaap je er een nachtje over. Je kan het boek ook samen lezen, zowel in de klas als één op één met je kind (bijvoorbeeld bij het voorlezen). Tip: gebruik het stappenplan voor begrijpend lezen.

Interview met de hoofdpersoon
Een interview met de hoofdpersoon, alsof die uit het boek komt stappen…

Voorbereiden op het interview met de hoofdpersoon

Een goede interviewer bereidt zich altijd voor. Bedenk je van tevoren goed welke vragen je gaat stellen. In dit format hebben wij enkele vragen op een rij gezet. Niet alle vragen zullen geschikt zijn, maar ze bieden een goede start.

Kies 6 tot 10 vragen uit. Dit zijn de vragen die je gaat stellen aan je hoofdpersoon. Je doel is om zoveel mogelijk informatie uit de hoofdpersoon te verkrijgen!

Download het werkblad bij deze opdracht (zowel voor thuis als op school)

 

Voer het interview met de hoofdpersoon uit

Dit moet je met zijn tweeën doen (en je moet dus allebei het boek gelezen hebben). Eén van jullie stelt de vragen, de ander is de hoofdpersoon uit het boek en geeft dus de antwoorden.

In de klas kun je er ook voor kiezen dat één leerling de hoofdpersoon is en alle kinderen vragen mogen stellen. Je kan ook als leerkracht zelf de hoofdpersoon spelen en de antwoorden geven (hiermee kun je nog meer sturen).

Als je dit samen met je eigen kind doet, kun je om de beurt de hoofdpersoon en de interviewer zijn.

Laat het gesprek ongeveer een kwartier duren en maak aantekeningen van de antwoorden.

 

Voordelen voor begrijpend lezen

Wat zijn nu precies de voordelen voor begrijpend lezen als je een interview met een hoofdpersoon doet? Of je nu de rol van interviewer of hoofdpersoon van het boek hebt, er zijn zeker veel voordelen aan. Hieronder sommen we ze op.

Als interviewer

  • moet je kennis hebben van de inhoud van het boek;
  • heb je vragen gesteld over die inhoud;
  • duik je met je vragen nog meer de diepte in en kom je wellicht meer te weten dan er in het boek te lezen was (het maakt niet uit als informatie verzonnen wordt);
  • leer je welke vragen uitnodigen tot het geven van een lang antwoord en welke vragen eigenlijk helemaal geen antwoord opleveren.

Als geïnterviewde

  • moet je nog meer kennis hebben van de inhoud van het boek (want je bent de expert);
  • kun je spelen met die kennis en hier en daar aanvullen, maar het moet wel logisch blijven;
  • kun je de vragen van de interviewer beoordelen op relevantie en zo nodig bijsturen in je antwoorden.

 

Uitwerken van het interview

Sterker wordt het als na het interview het interview ook wordt uitgewerkt in tekstuele vorm. Laat bij voorkeur enkele interviews zien en vertel dat die verslagen net zo begonnen als het interview dat de kinderen hebben uitgevoerd.

Door het interview uit te werken gaan de kinderen nog ene keer door de belangrijkste informatie heen en moeten ze controleren of alles in de tekst kloppend is.

 

Tot slot

Je kunt van dit interviewgesprek met de hoofdpersoon een lessenreeks maken, waarin je steeds een deel doet. Les 1 gaat over het lezen van het boek, les 2 gaat over het opstellen van een interview en les 3 gaat over het uitvoeren en verwerken van dat interview. Eventueel kan daar ook een vierde les voor worden gebruikt.

Thuis pak je het ongeveer hetzelfde aan, alleen noem je het dan geen lessen. Je neemt vier keer een moment om de hoeveelheid werk te verdelen.

Wat de aanpak ook is, kinderen worden hier zeker sterker door in begrijpend lezen. Ze komen meer en meer tot het begrip van de tekst en beseffen ook waar de kern precies in zit.

Bedankt voor het lezen!

Interessant? Deel het op sociale media!