Met moppen maak je begrijpend lezen leuker (of flauwer)

Met moppen maak je begrijpend lezen leuker (of flauwer)

Kinderen die niet van lezen houden hebben ook een broertje-dood aan begrijpend lezen. Want ga maar eens een tekst lezen als lezen niet iets is wat je graag doet. Gelukkig kan het ook anders: begrijpend lezen leren door moppen en raadsels te lezen.

Niet alleen grappig, maar ook nog eens nuttig. Hoe dat zit? Dat leggen we je uit in dit artikel. Ook geven we je tips om met een moppenboek aan begrijpend lezen te werken.

Wat betekent de mop?

Twee zandkorrels lopen in de woestijn. Zegt de ene zandkorrel tegen de andere: “Psst, ik heb steeds het gevoel dat we worden achtervolgd.”

Een dijenkletser van de bovenste plank, maar waar gaat hij eigenlijk over? Je kunt deze mop als aanleiding gebruiken om in gesprek te gaan en tot meer begrip te komen. Waarom  heet een zandkorrel eigenlijk ‘korrel’? en wat is een woestijn? Wat doen die zandkorrels daar? En waarom hebben ze het gevoel dat ze worden achtervolgd?

Natuurlijk ontleed je op deze manier de complete mop, maar het laat kinderen zeker anders naar een tekst krijgen.

 

Begrijpend lezen leuker maken

Cito-toetsen begrijpend lezen, maar ook de methodetoetsen voor het vak, bestaan uit kortere teksten, maar ook uit bakstenen aan tekst. Kinderen moeten dan behoorlijk doorzetten om de tekst te lezen en eigen te maken. Door dit in kleine brokjes op te dienen en met kinderen te oefenen aan de hand van kleine teksten, kom je al heel ver. Een moppenboek met korte mopjes en leuke raadseltjes helpt je al om aan veel strategieën en vaardigheden van begrijpend lezen te werken.

 

Vaardigheden en strategieën

Aan welke vaardigheden en strategieën moet je dan denken, als je met moppen aan begrijpend lezen gaat werken? Bijvoorbeeld aan deze:

  • Oorzaak en gevolg, want in veel moppen is de clou het gevolg van een oorzaak (of andersom).
  • Verbanden leggen, want door vragen te stellen en te vergelijken, leggen kinderen automatisch verbanden. Ook voorkennis kan een rol spelen bij moppen. Ken je nog een andere mop over zandkorrels of woestijnen?
  • Signaalwoorden en verwijswoorden, want moppen zijn korte teksten vol met signaal- en verwijswoorden.
  • Conclusies trekken doe je door je af te vragen waarom die mop zo grappig is (leg dat maar eens uit!).
  • Omgekeerde samenvatting. De mop zelf is al vrij kort en kun je zien als een samenvatting. Zou het je kind lukken er een groter verhaal bij te bedenken?
  • Als je geluk hebt bevat de mop woorden die je kind nog niet kent of nog niet vaak gehoord heeft.
  • Sommige moppen hebben het nodig om gevisualiseerd te worden. Je moet het voor je zien, anders snap je het niet. Bijvoorbeeld deze mop:

Een varken ziet voor het eerst een stopcontact. ‘Oh, wat zielig,’ zegt hij tegen het stopcontact. ‘Hebben ze jou in de muur gemetseld?’

Kortom: begrijpend lezen verbeteren is vooral een kwestie van vaker begrijpend lezen. En door moppen te lezen ben je vaker aan het lezen en kun je dus mooie stappen zetten om de vaardigheden te verbeteren.

 

Lekker lachen met begrijpend lezen

Om je goed op weg te helpen, hebben we een paar leuke moppen voor je verzameld. Lees er elke dag een paar en oefen samen met je kind begrijpend lezen.

25 moppen om begrijpend lezen te oefenen

Bedankt voor het lezen!

Interessant? Deel het op sociale media!